Thursday 5 May 2011

Ecstacy Zunub

بسم الله الرحمن الرحيم

Dosa...
Bila bercakap tentang dosa.
Semua menggeleng.
Tanda benci.
Tanda tak mahu buat.
Tapi,
mereka tetap buat.
Walau dilarang kawan,
ditegah ibubapa,
dimurka Allah,
hatta diri sendiri pun membencinya,
namun,
dosa itu,
tetap terbuat,
dek ketagih,
macam pil ecstasy.


Situasi 1     

Saya benci dosa.Saya dah banyak kali dah dengar ceramah pasal azab-azab Allah kalau buat dosa.Mase saye kecik,mak saya selalu pesan jangan mencuri.Ye..saye memang pantang mencuri mase tu.Sebab saye sayang mak saya.Mak dan ayah saye,didik saye dengan penuh kasih sayang sejak kecil lagi.Diajar iqra'.Diajar membaca quran.Saya sungguh maju di dalam kelas.Kelas yang penuh dengan rakan-rakan yang bercampur baur.

Ade yang dari macam-macam latar belakang.Segalanye bermula di sekolah yang bercampur itu.Aku mula terdedah dengan realiti.Ramai yang bersembang tentang mainan-mainan jepun,tentang kartun-kartun di TV dll.Pada awalnya,aku tidak mengerti itu,.Dek rasa ingin tahu yang tinggi.Langkahku kian selari dengan mereka.Pengaruh kian rancak.Dari rakan sebaya.Dari berjinak-jinak dengan mainan-mainan(digimon,pokemon,digivice dll) hinggalah ke alam maya yang canggih itu.

"heiy..tengok ni!!.."
"apa dia buat tu"
"eeei....x malu!"
??????-aku tertanya-tanya.
"apakah yang mereka lakukan? bergelak2 sambil tengok handset? ape yang lucu.?
Kuriositiku menganjak langkahku ke sana.
......
........................
ASTAGHFIRULLAH!!!!!!!
Aku yang suci itu.
Rase terhina.
Mataku!!! tidak..!
Lantasku ke masjid,
tanpa tolehan.
memohon istighfar...

Tekad!.Mahu menjauhinya.Selama mungkin.Namun,tidak semudah teori.Teoriku diuji realiti.Saban saat,Tv sebagai orang tengah.Menayangkan aksi-aksi tanpa segan silu.Yang dibuat-buat tidak tahu bahawa itu adalah dosa.Terbukti! rambut bukan lagi aurat dimata Malaysia.Kini, berdakapan antara 2 orang bukan mahram pun,bukan lagi apa-apa.Tiada apa-apa yang nak dibimbangkan bukan?Yang menjadi mangsa,adalah aku yang berjiwa muda.Sampai sekarang,sudah kali ke berapa taubat ini?
Berkali-kali dosa diulang,,berkali-kali jua taubat diulang..Sampai bila?aku kian ketagih!!! tapi aku tak mau ketagih sebelum aku mati! tolonglah aku.......!

Situasi  2       

Mak bapak aku memang keturunan jahat.Aku tak sekolah pun.Takde orang nak ambil tahu pasal aku.Entah sape la name bapak aku.Memang aku lahir dalam keadaan hina.HUH!Dah terumbang-ambing hidupku.Aku tak tahu apa itu dosa.Apa itu pahala.Macam same je kedua-dua tu..haha.Itu persepsi aku mase kecik.Hinggalah pada satu mase,aku terdengar ceramah dekat masjid secara x langsung.Owh.. itu rupanya dosa,ini rupanya pahala.Hahaha... lame2 aku makin minat dengar ceramah tu,terisi la jugak ilmu agame ku.Tapi..hidupku tak macam orang lain.Aku sudah bekerja,tanpa sijil SPM.

Kerja kedai makan,Jadi pembasuh pinggan.Seronokla jugak.Tapi...satu ketika,aku terpaksa berpindah.
"ha...Mat,mulai harini..ko kene pindah ke "xxxxxxx".Kat sini dah penuh da pekerja,,,dekat sane ade cawangan kedai aku yang sangat memerlukan ko,OK?"

Aku hanya mampu mengangguk,maklumlah ape yang mampu aku buat?.Sedih jugak meninggalkan masjid tu.Terpakse mis ceramah agama tu..isk2...Ku harap,dekat "xxxxxxxx" pun ade masjid yang punye cramah best.Hahaha...sebaliknye.Masjid xdepun yg berdekatan.Pusat karaoke ade la..Kebimbanganku pada mulanye makin pudar.Suasana disana dipenuhi pelacur-pelacur yang membingitkan mata."ARGHHH!!!!!" mengapa aku terus memandang dosa itu?Saban hari aku bekerja,saban itulah aku masih memandang,...Tidak!!! apakah aku sudah ketagih??

Situasi  3       

Aku dulu orang BADAR.Badan Dakwah dan Rohani sekolah.Petah berkata-kata.Masyi al-quran.Ulat buku-buku agama.Macam dalil telah ku hafal.Akulah yang bertanggungjawab menjaga struktur tarbiah pelajar-pelajar.Sampai satu saat,Aku tertonton berita hangat tentang skandal seks artis.Mula-mula aku mengkritik hebat.
"Apalah diorang nih!! xde akal ke?"
"takde keje betol!"
huh!
Entah kenape.Aku rase macam nak lebih tahu.Lalu disearch la via internet.Akhirnya,dari hati yang ingin tahu,menuju ke mata yang memandang seterusnye menuju ke syahwat yang rakus.Aku tewas!.Malu!.Selama ini diri inilah yang mencegah rakan-rakan supaya jangan buat itu,sedangkan diri inilah jua yang melakukan apa yang dilarang kepada orang lain.Aku telah menjadi fitnah buat islam.Lantas,inferioriti kompleks menawan diri.Kerana dosa-dosa lalu,kian tumbuh rasa putus asa pada rahmatNya.Paradigma insani enggan dilonjakkan dek dosa infiniti.Kini kukian hanyut diarusi ketagih dosa.

    Ubat ecstasy dosa   




        Setiap penyakit,ade ubatnya.Setiap ubat,ade metodnya.Kecuali mati
لكل داء دواء.Tentang ini,saya  bukanlah yang benar arif.Mungkin hanya setitik kolaborasi minda.Dari diri hina ini.Antaranya:-

1)Ikat ikatan mati.
    Inilah aqidah!.Ikatan kita dengan Allah.Ikatan yang mengikat kita dari tergelincir dibawa arus duniawi.Jika longgar ikatan ini,tak hairanlah jika selepas anda melakukan solat,maksiat itu berulang kembali.Kerna ikatannnya lemah.Justeru,mantapkan ikatan.Minta tunjuk ajar dari pakar.

2)Parstisipasi semua.
    Serius!.Tak mampu untuk melawan ketagihan itu keseorangan.Makin keseorangan,makin mudah dan makin termangkin nafsu ketagihan itu.Seseorang yang keseorangan ,peratus untuk dia melakukan maksiat adalah jauh lebih tinggi berbanding ramai.Lantaran sifat ihsan pada Allah yang masih longlai.Dalam keramaian sahabat-sahabiah seiman seaqidah,pastinya rasa segan itu datang.Minta partisipasi semua:-ayah,ibu,kakak,abang,adik,nenek,atuk,bapak sedare,kawan-kawan,guru,ustaz,naqib dll.Kerna anda x mampu melawannya keseorangan.Sekurang-kurangnya,minta nasihat mereka.Sebolehnya,minta pantauan dan ada orang yang sentiasa menemani kita antara mereka.

3)Kuantitikan  praktikal dari teorikal.
    Jangan banyak cakap bende-bende yang kita tak buat lagi.Sebaliknya banyakkanlah buat bende yang selama ini hanya keluar bersama air liur sahaja.
قال الله تعالى : ] يَا أَيُّهَا الَذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفْعَلُونَ * كَبُرَ مَقْتاً عِندَاللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لا تَفْعَلُونَ [ [سورة الصف : 2-3]


4)Istiqomah
    Ha....jangan sesekali tinggal mutaba'aah amal.Inilah perisai secara tak langsung.:-
     ~mathurat
    ~baca quran
    ~qiamullail at least sminggu sekali
    ~call parents at least seminggu sekali.
    ~puasa at least seminggu sekali
    ~sedekah
    ~solat jemaah 5 waktu
    ~solat sunat dhuha.
    ~dll..


Sesungguhnya,Rasulullah SAW menyukai mereka yang istiqomah,walaupun ibadah mereka sedikit daripada mereka yang melakukan ibadah yang banyak tapi hanya seketika sahaja.
WALLAHUA'LAM.
    
Mohon sahabat-sahabiah boleh berkongsi lagi metod solusi ketagihan ini pada ruangan komen~


Penutup~


Sebenarnya...tiada sapa pun yang inginkan dosa.Tiada siapa pun ingin menagihnya.Kerna semua mahukan syurga.Nikmat yang kekal.Bukan sementara.Namun,ujian Allah itu versatil,variasi dan fleksible.Menguji sejauh manakah keyakinan pada Allah.Tanda sayangNya.Andai kecundang,nah...rasalah nikmat duniawi yang sementara itu,untuk seksa neraka selamanya.Wal 'ia zubillah.

No comments:

Post a Comment